Az MTA Tudomány és Technikatörténeti Állandó Bizottságának Pólya György Heurisztikai Albizottsága, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézetének Ismeretelméleti Osztálya, és a California State University, Fresno közösen Special Session-t szervezett
How to Solve It? Heuristics and Inquiry Based Learning
címmel a Fall Western Sectional Meeting of the American Mathematical Society University of Utah, Salt Lake City, Utah, October 24-25, 2020 keretében.
A Special Session a Második Nemzetközi Heurisztika Konferencia folytatásaként szervezett és a COVID-19 miatt elmaradt konferencia átszervezése virtuális formában.
A program itt érhető el.
A BTK Filozófiai Intézet szeretettel meghív minden érdeklődőt
Ambrus Gergely (ELTE BTK)
A személy azonossága: narrativista vagy pszichológiai folytonosság elméletek
című online intézeti előadására.
Az előadás összefoglalója:
Az előadásban Marya Schechtman narrativista személy-elméletét vetem össze a Derek Parfit neo-Humeiánus pszichológiai folytonosság elméletével. Az elméletek bemutatása után Schechtman egyik fontos érvét vizsgálom, amely azt kívánja megmutatni, hogy a parfiti személy-felfogás nem tartható, mert Parfit elméletének alapvető fogalma, a kvázi-memória (q-memory), és hasonlóképpen a kvázi-hit, a kvázi-szándék stb., ellentmondásokhoz vezet. Amellett érvelek, hogy a kvázi-memória fogalma megvédhető Schechtman érveivel szemben. Ugyanakkor azt is állítom, hogy a parfiti pszichológiai folytonosság elmélet másfajta súlyos problémákkal kell szembenézzen, nevezetesen, hogy nem tud elszámolni az azonosulással, ami, véleményem szerint, szükséges feltétele az azonosságnak. Az előadás végén röviden megvizsgálom az azonosulás néhány lehetséges forrását, és hogy ezek vajon a narrativista vagy a pszichológiai folytonosság elméletet támogatják jobban.
Kommentátor: Tuboly Ádám (BTK FI)
Időpont: 2020. október 27. (kedd), 14. óra
Az előadáshoz az alábbi linken keresztül lehet csatlakozni:
https://meet.jit.si/Filozófiai_intézet_szeminárium
Az előadásról készült felvétel az alábbi linkre kattintva érhető el:
https://www.youtube.com/watch?v=UR-zYSCeD9E&list=UU0d_fbtAqxB76d2szRf8--g&index=2
A kisváros dicsérete című tanulmánykötet (szerkesztette Hörcher Ferenc, Körmendy Imre és Tóbiás Krisztián, Tempevölgy, Balatonfüred, 2019) bemutató kerekasztal beszélgetése (2020. október 8. MUT) elérhető a következő linken:
https://www.youtube.com/watch?v=m2xaeUZy9qs&ab_channel=MagyarUrbanisztikaiT%C3%A1rsas%C3%A1g
A kötetet bemutatták Dúll Andrea környezetpszichológus és Kocsis János Balázs szociológus, várostörténész.
A kisváros dicsérete című kiadvány online bemutatójára október 8-án (csütörtökön), 15 órai kezdettel kerül sor a szerkesztők, köztük Hörcher Ferenc, intézetünk munkatársa részvételével. A kötet A Polgári öntudat, városfejlesztés és önkormányzati modellek Magyarországon és Európában - A közepes és kisebb városok példája címmel 2018 áprilisában, Balatonfüreden megrendezett konferencia előadásait tartalmazza, intézetünk munkatársai közül Jász Borbála, Kovács Gábor és Mester Béla tanulmányai is szerepelnek benne.
Az eseményt ezen a linken keresztül lehet élőben követni: https://www.youtube.com/watch?v=4k3Oga9aEIw&feature=youtu.be
További részletek az eseményre szóló meghívóban találhatók.
Megjelent Hévizi Ottó Diaphoron. Különbözés. Rendhagyó betekintés a filozófia terébe című online-könyve az Akadémiai Kiadó most indult „Betekintés” nevű könyvsorozata keretében (mersz.hu).
A könyv kiadói fülszövege: „A szerző egy képzetes téren át vezeti az olvasót az egyetemes filozófia alapvető fogalmait és elképzeléseit megismertetve. A filozófiai tér planetáriumában való utazás során kiderül, mit jelent belépni ebbe a térbe vagy kívül állni rajta. Megismerkedünk a tudással, a nem tudással, különféle irányzatokkal, az igazság, a valóság kétességével, képet kaphatunk a filozófiai tér külső és belső határairól. A könyv szerint a filozófia nem más, mint érvekkel végig gondolt, olykor a végsőkig vitt ’különbözés’ (görögül: diaphoron) tere. A szellemi relativitás tere, de nem a relativizmusé, a gondolati forgandóságé, és nem a teljes felfordulásé. A különbözésen, sokarcúságon, a sokféle értelemadáson alapuló filozófiakép azt a megfontolást tükrözi, amelyet Robert Musil így fejez ki: ’A szellemnek megvannak a szigorú törvényei. Ha sokértelművé válik, annak egyértelmű sokértelműségnek kell lennie.’ ”
Az online-könyv linkje: https://mersz.hu/hevizi-diaphoron-kulonbozes
A BTK Filozófiai Intézet szeretettel meghív minden érdeklődőt
Németh Attila
Az epikureus univerzálékról
című online intézeti előadására.
Az előadás összefoglalója:
Az univerzálék problémája egymástól rendkívül eltérő, komplex filozófiai kontextusokban jelent meg a filozófiatörténet során és ezért sokszor egyáltalán nem evidens, hogy az ókori gondolkodók közül ki és hogyan közelítette meg vagy hogy egyáltalán foglalkozott-e a kérdéssel filozófiájában. Epikuroszról például általában nem szokás azt gondolni, hogy foglalkozott volna az univerzálék kérdésével. Mindazonáltal az ókori Herculaneum egy villájának könyvtárából kiásott epikureus papiruszokat többi forrásunkkal összeolvasva egy egészen komplex képet kapunk ismeretelméletének fogalmi mátrixáról, amelynek egyes elemei kifejezetten az univerzálék problémájára vonatkoznak. Előadásomban a teljes filológiai rekonstrukciótól eltekintve Epikurosz elméletét és annak filozófiai tétjét kívánom bemutatni.
Kommentátor: Schmal Dániel (BTK FI)
Időpont: 2020. október 6. (kedd), 14. óra
Az előadáshoz az alábbi linken keresztül lehet csatlakozni:
https://meet.jit.si/Filozófiai_intézet_szeminárium
Az előadásról készült felvétel az alábbi linkre kattintva érhető el:
A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézetének Filozófiatörténet és Eszmetörténet Osztálya szeretettel meghív minden érdeklődőt kutatószemináriuma őszi félévének soron következő előadására:
Olay Csaba (ELTE BTK)
Karl Jaspers képzésfelfogása
Az előadás összefoglalója:
Karl Jaspers gondolkodása kezdettől nem korlátozódott szűk akadémiai keretekre. Nemcsak koráról rajzolt átfogó és kritikus képet, de a képzés, nevelés és egyetem kérdéseiről is markáns álláspontot dolgozott ki, ahol kérdésfeltevését kordiagnózisa gyakorlati problémái is motiválták. Az előadás Jaspers képzésre, a nevelés feladataira és lehetőségeire vonatkozó elképzelését vizsgálja, kitérve a korabeli egyetem-elképzelésekre. A kifejtéshez elsőként a Bildung humboldti hagyományára vetünk egy pillantást, majd tisztázzuk a képzés és nevelés, valamint az egyetem helyi értékét Jaspers gondolkodásában. Végül a teljesség igénye nélkül bizonyos kritikai szempontokat fogalmazunk meg, kitekintve a 19. század nagyobb vitáira és annak fő frontjára, mely az általános műveltség és a szakképzés képviselői között húzódik.
Időpont: 2020. október 6. (kedd), 16.30 óra
Az előadáshoz az alábbi linken keresztül lehet csatlakozni:
https://meet.jit.si/Osztalyszeminarium.FilEszme
Az előadásról készült felvétel az alábbi linkre kattintva érhető el:
Angol nyelven tart előadást Hörcher Ferenc az Educating the Soul through Art című online konferencián, melyet a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a Buckingham University Szervez. Előadásának címe: Aristotelian or Platonist? Scruton's philosophy and the Great Tradition.
A konferencia részletes programja itt található.
A konferenciára meghívót az alábbi regisztráció után tudunk küldeni:
A konferencia a YouTube-on élőben követhető lesz, ezen a linken: https://www.youtube.com/watch?v=2aOy83ETfYQ&feature=youtu.be (itt a vitához hozzászólni csak a chat funkcióban lehet).
Mindenkit szeretettel várunk.
Korábbi cikkeink megtalálhatók a Hírarchívumban.