2017. június 9-10-én “Forms and Heritages” címmel műhelykonferenciára kerül sor a “Resources of Phenomenology in the Central European Context” elnevezésű bilaterális akadémiaközi együttműködés keretében. Részletek itt.
Bernáth László 2017. június 8-án előadást tart a Dimensions of Responsibility című konferencián, a Paviai Egyetemen. Elődásának címe "Epistemic Defense of Moral Responsibility".
Megjelent Frenyó Zoltán "Ágoston és Vico. Szent Ágoston helye és szerepe Giambattista Vico gondolkodásában" c. tanulmánya a Valóságban.
Intézetünk munkatársa, Varga Péter András internetes távkapcsolással tart előadást a North American Society for Early Phenomenology (NASEP) "At the Origins of Phenomenology: Logic, Psychology, Ontology" c. éves konferenciáján (Seattle University, 2017. jún. 1-3.). Előadásának címe: "Husserl on the Logic of Existential Judgements: From Sigwart to the Transcendental Phenomenology and a Reassessment of Frege".
Hörcher Ferenc 2017. június 1-én a 'Conception of Creative City within Central Europe: Historical Images and Empirical Indices' című litván-magyar bilaterális kutatási projekt keretében tart előadást a Vilniusi Gediminas Műszaki Egyetemen. Előadásának címe: The Dark Night of the City. Solar Construction and Urban Destruction in Communist Minsk.
Az "Ismeretelméleti műhely-szeminárium" következő rendezvénye 2017. május 30-án 13.30-tól a 1097 Budapest, Tóth Kálmán utca 4. VII. emeletén a Filozófiai Intézetben lesz. Vitaindítót Tőzsér János és Pöntör Jenő tart Mi a fizikalizmus? címmel.
Absztrakt:
A fizikalizmus a sztenderd meghatározás szerint az a tézis, hogy minden létező fizikai természetű. Azonban a fizikalista világkép korántsem merül ki abban az állításban, hogy az aktuális világban bármi létezzen is, instanciálja a fizikainak lenni tulajdonságot. Ugyanis ha fizikalista világkép igaz, akkor nem létezhet bármi. A fizikalizmus ontológialag szűkös elmélet. Nem nevezhetők fizikalistának olyan ontológiák, melyek szerint létezik Isten, léteznek karteziánus lelkek, angyalok, túlvilág, vagy kísértő szellemek. Nevezhetjük ezeket tiltott entitásoknak. A tiltott entitások pontos listájáról eltérhet a fizikalisták véleménye, azonban minden fizikalista ontológiának kell prezentálnia valamilyen tiltott entitásokat tartalmazó listát, azaz néhány olyan entitást, amelyek ha léteznének, cáfolnák a fizikalizmust. Ugyanis ha erre nem képes, akkor nem tudja megadni a fizikalizmus (mint metafizikai elmélet) igazságfeltételeit sem.
Előadásunkban azokat az elméleteket elemezzük részletesen, melyek a „mi a fizikai?, vagy a „mit értünk fizikai entitáson?” kérdésre válaszolnak. Három fontosabb elképzelés van forgalomban: (1) a fizikaiság elmélet alapú megközelítése, (2) a fizikaiság tárgy alapú megközelítése és (3) az ún. via negativa koncepció. Amellett érvelünk, hogy: (1) nem képes garantálni az ontológiai szűkösséget s ennélfogva tarthatatlan, (2) és (3) pedig főként azért tarthatatlan, mert intuíciónk szerint nyilvánvalóan fizikai természetű létezőket is kizárnak a fizikalista ontológiából.
Hörcher Ferenc három, egymást követő előadást tart Kolozsvárott, a Babeș–Bolyai Tudományegyetemen.
Először a Magyar Filozófiai Intézetben tart előadást A városi republikanizmus beszédmódja és kulcsfogalmai címmel, 2017. május 23-án, kedden, 10 órakor, a BBTE főépületében (Farkas/Kogặlniceanu u., 1.), I. emelet, BÖHM KÁROLY terem. (részletek itt)
Másodszor The concept of Civic Republicanism and its relevance today címmel angol nyelvű előadást tart a Politiológia Intézetben, 2017. május 24-én, szerdán, 12 órakor. (részletek itt)
Harmadszor a BBTE Történettudományi Intézetben fog beszélni, A késő középkori és reneszánsz városi respublikák modelljei címmel, 2017. május 25-én, 12 órakor.
A Tudománytörténet és Tudományfilozófia Kutatócsoport szeretettel meghív minden érdeklődőt Prof. Robert Rupert (University of Colorado, Boulder) május 24-én, 16 órától tartandó, "The Primacy of Subpersonal Content" című előadására.
Abstract:
In this talk, I argue that so-called subpersonal content is the primary form of mental content, by arguing that subpersonal content is the only kind of content that has a causal-explanatory role to play in cognitive science or, to the extent that personal-level content plays a causal-explanatory role in cognitive science, its doing so is strongly parasitic on the causal-explanatory role of subpersonal content. Among other points, I emphasize (i) a deep asymmetry in the modal profiles of the two kinds of content and (ii) the failure of the distinctive aspects of personal-level content (what is thought of as its robustly normative nature, for example) to do causal-explanatory work. Thus, if there is personal-level content, it derives from or depends upon a more fundamental kind of content, subpersonal content, not vice versa (contrary to claims of such philosophers as John McDowell).
93. oldal / 149