A Tudománytörténet és Tudományfilozófia Kutatócsoport szeretettel meghív minden érdeklődőt Dr. Pat Bondy (Cornell University) július 27-én délután 16 órától tartandó, "Virtues, Evidence, and Ad Hominem Arguments" című előadására.
A Tudománytörténet és Tudományfilozófia Kutatócsoport szeretettel meghív minden érdeklődőt Dr. Pat Bondy (Cornell University) július 27-én délután 16 órától tartandó, "Virtues, Evidence, and Ad Hominem Arguments" című előadására.
Megjelent az MTA BTK Filozófiai Intézet új, angol nyelvű kötete, Is a Universal Morality Possible? címmel. A kötetet Hörcher Ferenc, Mester Béla és Turgonyi Zoltán szerkesztette, szerzői főként filozófusok és teológusok, s a L’Harmattan Kiadóval közös kiadásban jelent meg.
Mellékeljük Ludassy Mária, az ELTE filozófusának, és Bakos Gergelynek, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola filozófusának bemutató írását, a kötet tartalomjegyzékét, rövid bemutatását és William Desmondnak, a Leuveni Katolikus Egyetem professzorának ajánlását.
A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézete tisztelettel meghívja
Paksy Máté
Leibniz, a jogász
című előadására.
Helyszín: Budapest, 1014 Országház utca 30. (Pepita terem - megközelítés kivételesen a Szociológiai Intézeten keresztül!)
Időpont: 2015. július 14. 16:00
A jogtudósok sokáig negligálták a leibnizi örökséget, és ennek csak az egyik oka volt Platón és Kant messzire vetülő idealista árnyéka. Nem kevésbé fontos az a gyakorlati probléma, hogy Leibniznél sokkal jobban olvashatók az olyan egy, vagy áttekinthető számú opus magnummal rendelkező, felvilágosodáskori-raciona
A workshop időpontja: 2015. július 8.
A workshop programja:
12:00 - 12:45 - Tamás Demeter (MTA BTK FI): The Sociological Tradition of Hungarian Musicology
12:45 - 13:30 - Deodáth Zuh (MTA BTK FI): Conventions and Creativity. Arnold Hauser's Sociology of Music
13:30 - 14:00 - Coffee break
14:00 - 15:00 - David Pitt (CSULA): What is Tonality?
15:00 - 16:00 - Simone Mahrenholz (Manitoba): How Music Thinks
16:00 - 16:30 - Coffee break
16:30 - 17:30 - Ákos Windhager (Arts Harmony): Who Cares about Bruckner's 8th?
17:30 - 18:30 - Thorsten Botz-Bornstein (Kuwait): Music, Astronomy and the Philosophy of the Organic: Béla Tarr and László Krasznahorkai
Hörcher Ferenc, az MTA BTK Filozófiai Intézet igazgatója részt vesz Budapesten, 2015. június 30-án, 17.30-kor, a Szamos Gourmet Ház, 1052 Budapest, Váci u. 1. alatt, valamint Brüsszelben, 2015. július 1-én, 17.00 órakor, a Hungarian Development Center-ben, 1000 Brussels, Boulevard Bischoffsheim 11. rendezett könybemutatón. A könyvbemutatót a Danube Institute szervezi, a bemutatott tanulmánykötet: John O'Sullivan & Kálmán Pócza (eds.): The Second Term of Viktor Orbán. Beyond Prejudice and Enthusiasm, London, Social Affairs Unit, 2015. Hörcher Ferenc tanulmányának címe: After the 2014 General Election: Constitutional Majority and No Opposition: A Burden or an Opportunity, id. mű., 253-272.
A további részletek a rendezvény plakátján találhatók.
Demeter Tamás 2015. június 29-én (18:15-ös kezdettel) a halle-wittenbergi Martin Luther Tudományegyetemen "Ideas, Impressions and Faculties: Hume's Anatomy of the Mind Revisited" címmel tart előadást.
A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézete tisztelettel meghívja
Mester Béla
Autentikus hagyomány, tengelyidő, hagyományáram
című előadására.
Helyszín: Budapest, 1014 Országház utca 30. (Pepita terem)
Időpont: 2015. június 30. 16:00
Hamvas Béla válságfilozófiájának alapvető eleme az autentikus hagyomány, avagy a hagyomány autentikus rekonstrukciójára tett, részletesen kidolgozott, ám természeténél fogva le nem zárható kísérlet, amely életművének nagyobb részét tölti ki. Hamvas hagyományfelfogása szervesen illeszkedik tágabb értelemben vett kora gondolkodásának néhány fontos vonulatába. A tradicionalista irányzatokkal való nyilvánvaló kapcsolata mellett ismert a párhuzam a heideggeri létfeledés gondolatával, maga az autentikus hagyomány rekonstrukciójának a programja interpretálható a létfeledés előtti emberi ősgondolkodás rekonstrukciós kísérleteként. Feltűnőbb, és az eddigi irodalomban kevésbé elemzett párhuzam, hogy Jaspers tengelyidő-fogalma jellemzően ugyanazokat a kulturális jelenségeket érinti, ugyanazokból indul ki, mint amelyekben Hamvas az emberiség első, eredendő válságát véli megragadni, és amelynek szövegemlékeiből az e válságot megelőző őstudást kívánja visszaállítani.
Előadásomban arra teszek kísérletet, hogy Jan Assmann-nak a kulturális emlékezet szerkezetére vonatkozó, nagyhatású elmélete alapján megvizsgáljam, hogy mi lehet az a tengelyidő oly különböző szövegeit összekötő sajátosság, ami alkalmassá teszi azokat a Hamvas és Jaspers elméleteiben betöltött szerepre. Amellett érvelek, hogy e szövegek saját kultúrájuk egy-egy – Assmann kifejezésével – hagyományáramának végén, egy addig ismeretlen kanonizációs, és ezzel együtt járó homogenizációs igényre adott válaszként értelmezhetők, amely sajátosságuk figyelembe vétele nélkül nem lehet megközelíteni a tartalmukat sem. Az elemzés során figyelembe veszem a filozófiai szakfordítás és a filozófiatörténet-írás néhány olyan újabb módszertani eredményét, amelyek a Hamvasnak az őshagyományt megőrző szent szövegek kanonizációjára irányuló tevékenységében is fontos szövegeket érintenek; és amelyek az ókori kínai filozófia első, magyar műhelyben készült monografikus feldolgozása, illetve a Lun jü (Konfuciusz Beszélgetései és mondásai) legújabb magyar fordítása kapcsán merültek föl. Előadásomban hasznosítani igyekszem két, Hamvas életművének értelmezésére irányuló együttműködésben való részvételem tapasztalatait, melyek közül az egyik hazai, a másik nemzetközi.
118. oldal / 145